Pst 31/2007 - 31
20. 11. 2007, Nejvyšší správní soud
Text judikátu
ČESKÁ REPUBLIKA
ROZSUDEK
JMÉNEM REPUBLIKY
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha Šimíčka
a soudců JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Brigity Chrastilové, JUDr. Jana Passera, JUDr. Petra
Průchy, JUDr. Jaroslava Vlašína a JUDr. Daniely Zemanové v právní věci navrhovatele:
vláda se sídlem Praha 1, nábř. E. Beneše 4, zastoupeného JUDr. Václavem Henychem,
vrchním ředitelem Sekce legislativy a všeobecné správy Ministerstva vnitra, Náměstí
Hrdinů 3, Praha 4, proti odpůrci: politické hnutí „Sdružení pro zdraví, sport a prosperitu“
v řízení o návrhu na pozastavení činnosti politického hnutí,
takto :
I.
Činnost
politického
hnutí
„Sdružení
pro
zdraví,
sport
a prosperitu“ se pozastavuje.
II.
Navrhovateli se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění :
Dne 5. 10. 2007 podala u Nejvyššího správního soudu vláda (dále jen „navrhovatel“)
návrh na pozastavení činnosti politického hnutí „Sdružení pro zdraví, sport a prosperitu“
(dále jen „odpůrce“) podle ustanovení § 15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování
v politických stranách a v politických hnutích (dále jen „zákon o politických stranách“). Tento
návrh odůvodnil navrhovatel tím, že odpůrce opakovaně nesplnil svoji zákonnou povinnost
předložit Poslanecké sněmovně výroční finanční zprávu, což vyplývá z usnesení Poslanecké
sněmovny č. 2447 z 55. schůze konané 26. 4. 2006 ve vztahu k roku 2005, a z usnesení č. 295
ze 14. schůze konané dne 27. 4. 2007 ve vztahu k roku 2006. Za roky 2005 a 2006 tak
odpůrce nesplnil svoji zákonnou povinnost řádně předložit výroční finanční zprávy. Proto lze
mít za to, že činnost odpůrce není v souladu s ustanovením § 4 písm. a) zákona o politických
stranách, podle něhož vznikat a vyvíjet činnost nemohou strany a hnutí, které porušují ústavu
a zákony nebo jejichž cílem je odstranění demokratických základů státu.
Odpůrce nevyužil možnosti se k návrhu vyjádřit, ačkoliv k tomu byl vyzván.
Z obsahu spisu soud zjistil zejména následující skutečnosti. Z citovaného usnesení
Poslanecké sněmovny č. 2447 se zjišťuje, že odpůrce nepředložil výroční finanční zprávu
za rok 2005 v úplnosti ve smyslu § 18 odst. 5 zákona č. 424/1991 Sb. a z usnesení Poslanecké
sněmovny č. 295 plyne, že odpůrce výroční finanční zprávu za rok 2006 nepředložil vůbec.
z tohoto důvodu Poslanecká sněmovna požádala vládu o podání návrhu na pozastavení jeho
činnosti.
Z přípisu ing. M. H., tajemnice kontrolního výboru Poslanecké sněmovny PČR ze dne
6. 11. 2007, č. j. KV/2.11.07/10634/00380/074H, dále plyne, že k uvedenému datu odpůrce
Poslanecké sněmovně nepředložil výroční finanční zprávy za roky 2005 a 2006 v po době
vyžadované zákonem č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a politických
hnutích, ve znění pozdějších předpisů.
Podle ustanovení § 4 písm. a) zákona o politických stranách nemohou vznikat
a vyvíjet činnost strany a hnutí, které porušují ústavu a zákony nebo jejichž cílem
je odstranění demokratických základů státu. Z ustanovení § 18 odst. 1 stejného zákona vyplývá
povinnost stran a hnutí předložit každoročně do 1. dubna Poslanecké sněmovně k informaci
výroční finanční zprávu v členění konkretizovaném pod body a) až e) tohoto ustanovení.
Podle ustanovení § 14 odst. 1 zákona může být činnost strany a hnutí rozhodnutím soudu
pozastavena, jestliže jejich činnost je v rozporu s § 1 až 5, § 6 odst. 5 a § 17 až 19 nebo
se stanovami.
Ustanovení § 15 odst. 1 zákona o politických stranách zakládá příslušnost Nejvyššího
správního soudu rozhodovat o rozpuštění strany a hnutí, pozastavení činnosti strany a hnutí
a o znovuobnovení jejich činnosti. Návrh podá vláda; pokud tak neučiní do 30 dnů
od doručení podnětu, může návrh podat prezident republiky. O návrhu na rozpuštění politické
strany nebo politického hnutí, pozastavení nebo znovuobnovení jejich činnosti rozhoduje
Nejvyšší správní soud v řízení podle části třetí, hlavy druhé, dílu pátého zákona
č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jen „s. ř. s.“). Podle ustanovení § 96 s. ř. s.
rozhoduje o návrhu na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí soud podle
skutkového stavu, který tu je v době rozhodnutí soudu.
Na základě výše uvedených skutečností Nejvyšší správní soud dospěl k závěru,
že podaný návrh je důvodný, neboť z údajů obsažených ve spise (konkrétně z citovaných
usnesení Poslanecké sněmovny vyžádaných Nejvyšším správním soudem), jež odpůrce
nikterak nezpochybnil, bylo zjištěno, že odpůrce skutečně nesplnil zákonem uložené
povinnosti, když opakovaně v zákonem stanoveném termínu nepředložil příslušnému orgánu,
tj. Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, výroční finanční zprávy v po době
vyžadované zákonem, a to za roky 2005 a 2006 a neučinil tak ani později. Odpůrce
tak nesplnil zákonnou povinnost stanovenou v § 18 odst. 1 zákona o politických stranách,
přičemž nesplnění této povinnosti představuje zvláštní a samostatný důvod, pro který může
Nejvyšší správní soud rozhodnout o pozastavení činnosti strany.
Ze smyslu ustanovení § 14 odst. 1 zákona o politických stranách je zřejmé,
že za situace, kdy politická strana nebo politické hnutí výroční finanční zprávu nepředložily
buď vůbec, anebo ji nepředložily se zákonem požadovanými náležitostmi, a kdy se tak stalo
opakovaně, takové porušení ustanovení § 18 odst. 1 zákona opodstatňuje pozastavení činnosti politické strany nebo politického hnutí. Nejvyšší správní soud při svém rozhodování vycházel
i z nálezu Ústavního soudu ze dne 18. 10. 1995 Pl. ÚS 26/94, podle kterého strany a hnutí
trvale porušující zákon (tedy nikoli které zákon jednorázově porušily, nýbrž toto porušování
má charakter perpetuálního chování – viz znění § 4 zákona) nemohou vyvíjet činnost,
neboť tímto opakovaným porušováním zákonů se chovají způsobem ohrožujícím
demokratické základy státu. Smyslem institutu pozastavení činnosti politické strany
je v těchto případech vytvořit právní rámec pro nápravu vadného stavu, a pokud k této
nápravě ve stanovené lhůtě nedojde, k následnému podání návrhu na rozpuštění strany. Podle
ustanovení § 14 odst. 2 zákona o politických stranách totiž mohou strany a hnutí při
pozastavení činnosti činit pouze úkony zaměřené na odstranění stavu, který byl důvodem
k rozhodnutí soudu o pozastavení jejich činnosti, a to nejdéle podobu jednoho roku. Trvají-li
i nadále skutečnosti, pro které byla činnost strany pozastavena, podají orgány uvedené
v ustanovení § 15 tohoto zákona žalobu ve správním soudnictví na rozpuštění strany. Podle
ustanovení § 14 odst. 3 zákona pokud dojde ve stanovené lhůtě k odstranění stavu, který byl
důvodem pro pozastavení činnosti strany a hnutí, považuje se činnost strany a hnutí za řádně
obnovenou dnem, kterým byla stanovená povinnost uznána za splněnou příslušným orgánem
(k tomu blíže viz usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 8. 2007,
sp. zn. Obn 1/2006, in: www.nssoud.cz).
Nejvyšší správní soud proto rozhodl na podkladě návrhu oprávněného
subjektu - vlády - o pozastavení činnosti politické strany „Sebeobrana voličů – Váš hlas
nepodpoří financování planých řečí, ale zdravotnictví Vašeho obvodu“, a to z důvodu
uvedeného v ustanovení § 18 odst. 1 zákona o politických stranách, přičemž tak učinil
se souhlasem účastníků řízení bez nařízení jednání (§ 51 odst. 1 s. ř. s.).
Výrok o nákladech řízení se opírá o ustanovení § 60 odst. 1 s. ř. s., když úspěšnému
navrhovateli podle obsahu spisu náklady řízení přesahující jeho běžnou činnost nevznikly
a neúspěšný odpůrce právo na náhradu nákladů řízení nemá.
Poučení: Proti tomuto rozsudku je přípustná obnova řízení za podmínek uvedených
v § 111 a násl. s. ř. s. Návrh na obnovu řízení lze podat k Nejvyššímu
správnímu soudu ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy ten, kdo obnovu řízení
navrhuje, se dozvěděl odůvodu obnovy. Po třech letech od právní moci
napadeného rozhodnutí však může být návrh podán jen tehdy, jestliže byl
zrušen trestní rozsudek, jímž byl soud při svém rozhodování vázán.
V Brně dne 20. listopadu 2007
JUDr. Vojtěch Šimíček
předseda senátu
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl předsedou senátu JUDr. Vojtěchem Šimíčkem v právní
věci navrhovatele: vláda, se sídlem nábř. E. Beneše 4, Praha 1, zast. JUDr. Václavem Henychem,
vrchním ředitelem Sekce legislativy a všeobecné správy Ministerstva vnitra, se sídlem Náměstí
Hrdinů 3, Praha 4, proti odpůrci: politické hnutí „Sdružení pro zdraví, sport a prosperitu“ ,
se sídlem Vaníčkova 9, Ústí nad Labem, v řízení o návrhu na pozastavení činnosti politického
hnutí,
takto :
Předposlední odstavec odůvodnění rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne
20. 11. 2007, č. j. Pst 31/2007 – 31, se opravuje a správně zní takto :
Nejvyšší správní soud proto rozhodl na podkladě návrhu oprávněného
subjektu – vlády - o pozastavení činnosti politického hnutí „Sdružení pro zdraví, sport
a prosperitu“, a to z důvodu uvedeného v ustanovení § 18 odst. 1 zákona o politických stranách,
přičemž tak učinil se souhlasem účastníků řízení bez nařízení jednání (§ 51 odst. 1 s. ř. s.).
Odůvodnění :
Rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 11. 2007, č. j. Pst 31/2007 - 31, bylo
rozhodnuto o návrhu vlády na pozastavení činnosti politického hnutí „Sdružení pro zdraví, sport
a prosperitu“ podle ustanovení § 15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických
stranách a v politických hnutích tak, že se činnost politického hnutí „Sdružení pro zdraví,
sport a prosperitu“ pozastavuje.
V důsledku úprav při práci v textovém souboru došlo k chybě v textu odůvodnění.
Protože jde o zjevnou nesprávnost, byl na místě postup podle § 54 odst. 4 s. ř. s.,
podle něhož předseda senátu opraví v rozsudku (usnesení) zjevné nesprávnosti.
Soud si od účastníků nevyžadoval stejnopisy rozhodnutí za účelem opravy, a zvolil formu
opravného usnesení.
Poučení : Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 22. září 2008
JUDr. Vojtěch Šimíček
předseda senátu
Chcete pokračovat ve čtení?
vytvořit účet zdarmaZdroj: Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 11. 2007, sp. zn. Pst 31/2007 - 31, dostupné na www.nssoud.cz. Jedná se o neautentické znění, které bylo soudem poskytnuto bezplatně.