ČESKÁ REPUBLIKA
ROZSUDEK
JMÉNEM REPUBLIKY
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Dagmar
Nygrínové a soudců JUDr. Marie Turkové a JUDr. Petra Průchy v právní věci žalobkyně N.
T. N. B., zast. JUDr. Petrem Práglem, advokátem, advokátní kanceláře v Ústí nad Labem,
Dlouhá č. 5, proti žalovanému Ministerstvu vnitra, se sídlem 170 34 Praha 7, Nad Štolou 3,
poštovní přihrádka 21/OAM, o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu
v Plzni ze dne 30. 5. 2003 č. j. 59 Az 51/2003-35, a o přiznání odkladného účinku kasační
stížnosti,
takto :
I.
Kasační stížnost se zamítá.
II.
Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
Odůvodnění :
Rozhodnutím ze dne 26. 3. 2002 č. j. OAM-6641/VL-07-P16-2001 zastavil žalovaný
řízení o udělení azylu podle § 25 písm. d) zákona o azylu. V odůvodnění rozhodnutí citoval
ustanovení § 23 odst. 2 a § 25 písm. d) zákona o azylu a konstatoval, že žalobkyni řádně
vyrozuměl o tom, aby se ve dnech 28. 2. a 22. 3. 2002 dostavila k pohovoru za účelem
objasnění důvodů své žádosti. Žalobkyně se však opakovaně bez řádné omluvy k pohovoru
nedostavila. Žalovaný uvedl, že stav spisového materiálu neumožňuje správnímu orgánu ve
věci rozhodnout. Dospěl poté k závěru, že byly splněny obě podmínky ustanovení § 25 písm.
d) zákona o azylu a řízení zastavil.
Podáním ze dne 13. 4. 2002 napadla žalobkyně rozhodnutí v celém rozsahu pro
nezákonnost. Tvrdila, že bylo porušeno ustanovení § 3 odst. 4, § 32 odst. 1 a § 46 zákona
č. 71/1967 Sb., o správním řízení, neboť při posuzování jejího návrhu nebyl zjištěn přesně
a úplně skutečný stav věci a učiněná zjištění nedostačovala ke správnému posouzení věci.
Namítala, že žalovaný neopatřil úplné doklady pro rozhodnutí, tím došlo opět k porušení
ustanovení § 32 odst. 1 a dále § 34 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb. a provedené důkazy
zhodnotil nesprávně, čímž porušil § 34 odst. 5 tohoto zákona. V příloze opravného prostředku
upřesnila, že se dvakrát nedostavila k pohovoru pro objektivní důvody, které nemohla
ovlivnit. Poprvé obdržela předvolání k pohovoru dne 28. 2. 2002, z důvodu nemoci však přijít
nemohla. Na důkaz svého tvrzení přiložila legitimaci práce neschopného pojištěnce
vystavenou lékařem. Podruhé kvůli přestěhování na novou adresu výzvu nedostala.
S omluvou za své pochybení z důvodů výše popsaných žalobkyně navrhla zrušení rozhodnutí
a vrácení věci k dalšímu projednání za účelem opětovného posouzení její žádosti na zahájení
řízení o udělení azylu.
Krajský soud v Plzni rozsudkem ze dne 30. 5. 2003 č. j. 59 Az 51/2003-35 žalobu
zamítl a rozhodl, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Ve svém
rozhodnutí vycházel z obsahu správního spisu a dospěl k závěru, že byly splněny podmínky
pro zastavení řízení o udělení azylu podle § 25 písm. d) zákona o azylu. Žalobkyně se dvakrát
bez vážného důvodu a bez omluvy, ačkoliv byla v obou případech řádně předvolána
k pohovoru o své žádosti o azyl, nedostavila. Jen na podkladě návrhu na zahájení řízení
žalovaný nemohl meritorně o věci rozhodnout, neboť pohovor za účelem spolehlivého zjištění
skutečného stavu věci se žadatelem je obligatorním podkladem pro rozhodnutí o žádosti.
Krajský soud v Plzni proto uzavřel, že napadené rozhodnutí netrpí nezákonností a žaloba není
důvodná. Podle § 78 odst. 7 s. ř. s. proto žalobu zamítl.
Proti tomuto rozsudku podala včas žalobkyně (dále jen stěžovatelka) kasační stížnost.
V kasační stížnosti uvedla, že napadený rozsudek považuje za nezákonný, přičemž
nezákonnost spatřovala v nesprávném právním posouzení a v nepřezkoumatelnosti rozsudku.
Vyslovila přesvědčení, že napadené rozhodnutí správního orgánu je ve svém důsledku
nespravedlivé, když tvrdila, že v době, kdy se měla dostavit k pohovoru, jí v tom bránil
nepříznivý zdravotní stav a doložila tuto skutečnost dokladem lékaře o pracovní neschopnosti.
Nedomnívá se proto, že byla splněna podmínka opakovaného nedostavení se, zvlášť když
řádně neovládá český jazyk a z tohoto pohledu má ztížené postavení. Připomněla, že soud
názor správního orgánu bez dalšího převzal, aniž o tom provedl jakýkoliv důkaz. Stěžovatelka
dále požádala o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti, přičemž žádost odůvodnila tím,
že žije v ČR spořádaným životem, za dobu pobytu na území ČR nebyla trestána a zcela si zde
stabilizovala své osobní poměry. Českou republiku považuje za svůj domov a v případě
nevyhovění této žádosti by se nepochybně dostala do mimořádně tíživé situace. Navrhovala,
aby byl kasační stížnosti přiznán odkladný účinek a dále, aby napadený rozsudek krajského
soudu byl zrušen a věc mu byla vrácena k dalšímu řízení.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v souladu s ustanovením § 109
odst. 2 a 3 s. ř.s., vázán rozsahem a důvody, které stěžovatelka uplatnila ve své kasační
stížnosti. Nejvyšší správní soud přitom neshledal vady podle § 109 odst. 3 s. ř. s., k nimž by
musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Kasační stížnost není důvodná.
Stěžovatelka považuje rozsudek krajského soudu za nezákonný, když nezákonnost
spatřuje jak v nesprávném právním posouzení, tak i v jeho nepřezkoumatelnosti.
Nesprávné právní posouzení věci spočívá buď v tom, že na správně zjištěný skutkový
stav je aplikován nesprávný právní závěr, popř. je sice aplikován správný právní názor, ale
tento je nesprávně vyložen. Podle § 103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. lze podat kasační stížnost
z důvodu nepřezkoumatelnosti spočívající v nesrozumitelnosti nebo nedostatku důvodů
rozhodnutí, popř. v jiné vadě řízení před soudem, mohla-li mít taková vada za následek
nezákonné rozhodnutí ve věci samé.
Taková pochybení Nejvyšší správní soud v napadeném rozsudku Krajského soudu
v Plzni neshledal. Krajský soud ve svém rozhodnutí vycházel z obsahu ustanovení § 23 a 25d
zákona o azylu a z hlediska obsahu těchto ustanovení posuzoval námitky stěžovatelky
spočívající v tvrzení, že její absenci při pohovorech způsobily objektivní a stěžovatelkou
neovlivnitelné důvody, konkrétně v prvním případě dne 28. 2. 2002 nemoc a v druhém
případě její přestěhování, pro které jí výzva nebyla doručena. Konstatoval, že z pohledu § 25
písm. d) zákona o azylu, o které žalovaný rozhodnutí opřel, stěžovatelka zpochybňovala
závěr, že jí žalovaný řádně o pohovoru vyrozuměl a ona se opakovaně bez vážného důvodu
k pohovoru nedostavila, nebo-li splnění zákonných předpokladů nezbytných pro zastavení
řízení podle výše uvedeného ustanovení.
Krajský soud vycházel ze zjištění učiněných ze
správního spisu, z něhož bylo nepochybné, že obě výzvy k pohovoru byly zaslány na jméno
stěžovatelky a na adresu Ž. 123, T., tedy do místa, ve kterém v uvedeném časovém období
měla na území ČR hlášený pobyt (souhlas se změnou místa hlášeného pobytu udělilo
ministerstvo až 22. 3. 2002), a byly určeny do vlastních rukou stěžovatelky. Oba doklady
o doručení zásilek, tj. adresátem podepsané doručenky, dodací pošta v P. vrátila žalovanému
správnímu orgánu s tím, že k převzetí v pořadí první, na pohovor dne 28. 2. 2002, došlo 11. 2.
téhož roku a druhé, na pohovor 22. 3. 2002, dne 7. 3. 2002. V obou případech termín
pohovoru stěžovatelka seznala s dostatečnou časovou rezervou nezbytnou pro přepravu
z místa hlášeného pobytu (Ž., okres T.) do místa konání pohovoru (Č. Ú.). Krajský soud
konstatoval, že pro učinění závěru o řádném předvolání proto žalovaný podklady měl a při
jejich hodnocení nepochybil.
Doručenka dokumentující převzetí výzvy k dostavení se k pohovoru dne 22. 3. 2002
podepsaná dne 7. 3. téhož roku pak vyvrací námitku stěžovatelky, že se o výzvě z důvodu
přestěhování nedozvěděla a o objektivní překážce, která bránila její účasti na druhém
pohovoru. Pravost podpisu na doručence stěžovatelka nezpochybňovala, ačkoliv existenci
podpisu mohla dovodit z vyjádření žalovaného, které jí soud doručil 31. 3. 2003. Krajský
soud dále konstatoval, že součástí spisu jsou dva úřední záznamy vyhotovené žalovaným dne
28. 2. a 22. 3. 2002 o tom, že se stěžovatelka bez sdělení důvodu k pohovoru nedostavila, což
ostatně sama v žalobě potvrdila. S ohledem na obsah spisu tedy je podložen i další dílčí závěr
žalovaného, že se žalobkyně k pohovoru opakovaně, tj. více než 1x nedostavila a naplněn
zákonný požadavek § 25 písm.d) zákona o azylu. Nejvyšší správní soud pak dále souhlasí se
závěrem krajského soudu, že byla prokázána i legální podmínka neúčasti žalobkyně
u pohovoru bez vážného důvodu. Spis žalovaného neobsahuje žádné podání žalobkyně, které
by svým obsahem bylo vysvětlením důvodu, pro který svoji povinnost plynoucí jí z § 23 odst.
2 zákona o azylu nesplnila.
Správnímu orgánu nepochybně nelze vytýkat postup odporující
ustanovení § 32 odst. 1 správního řádu, tj. vadu řízení, nepřihlédl-lii ke skutečnostem
jemu neznámým, které s ohledem na svou povahu mohl uvést jen účastník řízení. Sdělení
důvodu neúčasti na pohovoru takovou skutečností bezesporu je. Že se pohovoru nemohla zúčastnit z důvodu pracovní neschopnosti, uvedla stěžovatelka prvně až v žalobě a své tvrzení
prokazovala dokladem o pracovní neschopnosti. Proto i při předpokladu, že by tento důvod
nedostavení se k pohovoru byl uznán za vážný, nemohl soud dospět k závěru, že rozhodnutí
žalovaného o zastavení řízení je pro rozpor s § 32 odst. 1 správního řádu nezákonné. Soud je
totiž povinen při přezkumu napadeného rozhodnutí vycházet ze skutkového stavu, který tu byl
v době rozhodování správního orgánu. Soud proto uzavřel, že z tohoto důvodu námitka
stěžovatelky neobstojí.
K námitce stěžovatelky, že v době kdy se měla dostavit k pohovoru, jí v tom bránil
nepříznivý zdravotní stav a doložila tuto skutečnost dokladem lékaře o pracovní neschopnosti,
třeba uvést jak již uvedl Krajský soud v Plzni, že pracovní neschopnost by byla jistě
důvodem, který by byl uznán za vážný, avšak tuto skutečnost žalobkyně uvedla poprvé až
v žalobě, kdy rovněž přiložila doklad o pracovní neschopnosti vystavený dne 1. 3. 2003
a osvědčující, že stěžovatelka je v pracovní neschopnosti od 28. 2. 2003. Při respektování
zásady uvedené v ustanovení § 75 odst. 1 s. ř. s., podle níž při přezkoumání rozhodnutí
vychází soud ze skutkového a právního stavu, který tu byl v době rozhodování správního
orgánu, nelze k této dodatečné omluvě stěžovatelky přihlédnout a správnímu orgánu vytýkat
postup odporující § 32 odst. 1 s. ř. s., a to i se zřetelem k tomu, že stěžovatelka řádně neovládá
český jazyk a má z tohoto pohledu ztížené postavení.
K tomu nutno dodat, že stěžovatelka
měla ode dne doručení předvolání k pohovoru v obou případech dostatečnou časovou rezervu
k přípravě k pohovoru a podle obsahu správního spisu jí byly obě výzvy k předvolání
k pohovoru učiněny ve vietnamském jazyce. Na základě výše uvedeného nelze tedy než
uzavřít, že stěžovatelka se k pohovoru bez omluvy nedostavila opakovaně, tj. více než 1x.
Rovněž nemůže obstát námitka stěžovatelky, že soud názor správního orgánu bez dalšího
převzal, aniž o tom provedl jakýkoliv důkaz. V podání ze dne 2. 4. 2003, které došlo
Krajskému soudu v Plzni dne 4. 4. 2003, stěžovatelka výslovně uvedla, že souhlasí, aby
vyřízení věci proběhlo bez nařízení jednání.
Rovněž ze strany žalovaného správního orgánu
byly splněny podmínky pro postup soudu podle § 51 odst. 1 s. ř. s., podle něhož soud může
rozhodnout o věci samé bez jednání, jestliže to účastníci shodně navrhli nebo s tím souhlasí.
Má se za to, že souhlas je udělen také tehdy, nevyjádří-li účastník do dvou týdnů od doručení
výzvy předsedy senátu svůj nesouhlas s takovým projednáním věci; o tom musí být ve výzvě
poučen. V této souvislosti nutno dodat, že krajský soud vycházel z obsahu správního spisu,
v odůvodnění napadeného rozsudku zcela jasně a zřetelně uvedl, ze kterých skutkových
zjištění rozhodných pro posouzení věci vycházel a vyslovený právní názor srozumitelným a
přesvědčivým způsobem odůvodnil. Nejvyšší správní soud tedy dospěl k závěru, že důvody
uvedené v kasační stížnosti, v nichž stěžovatelka namítá nezákonnost rozsudku Krajského
soudu v Plzni, spočívající v nesprávném právním posouzení a jeho nepřezkoumatelnosti,
nebyly shledány, a proto kasační stížnost zamítl (§ 110 odst. 1 s. ř. s.).
Za této procesní situace, kdy Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti rozhodl
neprodleně po jejím obdržení a po nezbytném poučení účastníků řízení o složení senátu, se
z důvodu nadbytečnosti již samostatně nezabýval návrhem na přiznání odkladného účinku
kasační stížnosti.
O nákladech řízení rozhodl Nejvyšší správní soud podle § 60 odst. 1 s. ř. s. Protože
žalovaný žádné náklady neuplatňoval a Nejvyšší správní soud ani žádné jemu vzniklé náklady
ze spisu nezjistil a stěžovatelka ve věci úspěšná nebyla, rozhodl tak, že žádnému z účastníků
právo na náhradu nákladů řízení nepřiznává.
Poučení : Proti tomuto rozsudku nejsou přípustné opravné prostředky.
V Brně dne 31. 10. 2003
JUDr. Dagmar Nygrínová
předsedkyně senátu