Ač v řízení o nároku na příspěvek na péči je krajský úřad vázán závěrem posudku posudkové komise Ministerstva práce a sociálních věcí (§ 4 odst. 2 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení), je na krajském úřadu, aby posoudil vypovídající hodnotu posudku, neboť je to krajský úřad, kdo v odvolacím řízení o nároku na příspěvek na péči rozhoduje. Je proto právem a povinností krajského úřadu žádat po posudkové komisi doplnění posudku, a to zejména za situace, že je rozpor mezi výsledkem šetření sociální pracovnice a názorem posudkového orgánu, ačkoliv posudkový orgán neprovedl sám vlastní vyšetření žalobce.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 14.03.2011, čj. 38 Ad 46/2010 - 16)
ČESKÁ REPUBLIKA
ROZSUDEK
JMÉNEM REPUBLIKY
Krajský soud v Ostravě rozhodl samosoudkyní JUDr. Janou Záviskou v právní
věci žalobce P. S., proti žalovanému Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje se
sídlem Ostrava 2, 28. října 117 o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 22.6.2010,
č.j. MSK 11829/2010, o příspěvek na péči,
takto:
I. Rozhodnutí žalovaného ze dne 22.6.2010, č.j. MSK 11829/2010 se
zrušuje pro vady řízení a věc se vrací žalovanému k dalšímu řízení.
II. Žádnému z účastníků se nepřiznává náhrada nákladů řízení.
Odůvodnění :
I. Vymezení věci
[1]
Žalobci nebyl přiznán příspěvek na péči, poněvadž nebyl uznán osobou, která
z důvodu dlouho době nepříznivého zdravotního stavu je závislá na pomoc jiné fyzické
osoby. - 2 - 38Ad 46/2010
[2]
Žalovaný napadeným rozhodnutím zamítl odvolání žalobce ze dne 11. ledna
2010 a potvrdil rozhodnutí Magistrátu města Havířova, odboru sociálních věcí ze dne
28. prosince 2009, č.j. 135234/2009/HAV. Odvolací orgán na základě posouzení stupně
závislosti posudkovou komisí Ministerstva práce a sociálních věcí ČR s pracovištěm
v Ostravě (dále jen posudkovou komisí MPSV), dle které nebyl žalobce osobou závislou
na pomoc jiné fyzické osoby v rozsahu stanoveném v ustanovení v § 8 zákona
o sociálních službách, dospěl k závěru, že nebyly u žalobce splněny podmínky pro
přiznání příspěvku na péči. K námitce účastníka, že nebyl podrobněji prozkoumán jeho
zdravotní stav a nebyl osobně přizván k jednání posudkové komise, uvedl s odvoláním
na ust. § 25 odst. 3 zákona o sociálních službách při posuzování stupně závislosti osoby
vychází úřad práce ze zdravotního stavu osoby doloženého nálezem ošetřujícího
lékaře, z výsledku sociálního šetření a zjištění potřeb osoby, popřípadě z výsledků
funkčních vyšetření a z výsledku vlastního vyšetření posuzujícího lékaře. Zákon
nestanovuje povinnost posudkového lékaře, aby při svém posuzování navštívil žadatele.
II. Stručné shrnutí argumentů uvedených v žalobě a vyjádření žalovaného
[3]
Žalobce v žalobě namítl, že nesouhlasí se závěrem, že není osobou závislou na
pomoci jiné fyzické osoby. Posudková komise učinila tento závěr, aniž by byl podrobněji
prozkoumán jeho zdravotní stav bez přihlédnutí k lékařským zprávám od odborných
lékařů a k jednání komise nebyl ani přizván. V důsledku zdravotního stavu potřebuje
během dne pomoc a dohled druhé osoby. Nezvládá bez pomoci přípravu stravy, výběr
oblečení, dodržování léčebného režimu, komunikaci slovní, písemnou a neverbální,
obstarávání osobních záležitostí, obstarávání potravin, vaření a ohřívání jídla, mytí
nádobí, běžný úklid v domácnosti, péči o prádlo, přepírání drobného prádla, obsluhu
domácích spotřebičů a další jednoduché úkony spojené s chodem a udržováním
domácnosti. V konečném návrhu uvedl, aby napadené rozhodnutí bylo zrušeno a věc
vrácena k dalšímu řízení a byl mu přiznán příspěvek na péči I. stupně.
[4]
Žalovaný k žalobě uvedl, že žalobce podal dne 10.6.2009 u Magistrátu města
Havířova žádost o příspěvek na péči. Následně bylo provedeno sociální šetření
v přirozeném prostředí žalobce se závěrem, že tento nezvládá, potřebuje pomoc nebo
dohled při celkem 13 úkonech péče o vlastní osobu a soběstačnosti. Dne 4.12.2009
posoudil stupeň závislosti posudkový lékař Okresní správy sociálního zabezpečení
v Karviné se závěrem, že jmenovaný není osobou, která z důvodu dlouho době
nepříznivého zdravotního stavu je závislá na pomoci jiné osoby ve smyslu § 8 zákona
o sociálních službách, když bylo posouzeno, že zvládá, potřebuje pomoc nebo dohled
při celkem 8 posuzovaných úkonech. Na základě těchto skutečností bylo dne
28.12.2009 Magistrátem města Havířova vydáno rozhodnutí o nepřiznání příspěvku na
péči, neboť přiznání příspěvku odůvodňuje závislost na pomoci jiné fyzické osoby při
potřebě pomoci při více než 12 úkonech péče o vlastní osobu a soběstačnosti. V rámci
odvolacíhoo řízení bylo provedeno nové šetření sociální pracovnicí dne 4.2.2010 se - 3 - 38Ad 46/2010
závěrem, že nezvládá, potřebuje pomoc nebo dohled při celkem 13 úkonech. Lékař
posudkové komise MPSV zhodnotil na základě zaslaných podkladů, že se nejedná
o osobu, která by se považovala podle § 8 zákona o sociálních službách za závislou na
pomoci jiné fyzické osoby, neboť bylo posouzeno, že osoba nezvládá celkem
9 posuzovaných úkonů. K námitce žalobce, že nebyl přizván k jednání komise žalovaný
s odkazem na ust. § 16a odst. 4 zákona č. 582/1991 Sb. uvedl, že orgán příslušný
k posouzení zdravotního stavu je oprávněn vyzvat posuzovanou osobu, aby se
podrobila vyšetření zdravotního stavu. Záleží tedy pouze na uvážení příslušného
orgánu, zda přizve k jednání posuzovanou osobu či nikoliv. K námitce žalobce, že
nezvládá 13 úkonů, uvedl, že takovéto hodnocení osoby nemůže správní orgán
považovat ze podklad pro své rozhodnutí, neboť se jedná o subjektivní hodnocení osoby
a rovněž není pro takovýto postup zákonný podklad. Názory a pohled žadatele se
zjišťují při sociálním šetření, avšak tento výsledek šetření bývá ovlivněn subjektivními
dojmy žadatele a taktéž samotného sociálního pracovníka. Naopak příslušní posudkoví
lékaři posuzují schopnosti osoby objektivně na základě zdravotní dokumentace bez
ovlivnění zainteresovanými osobami. Navrhl žalobu zamítnout.
III. Ze správního spisu vyplývají pro posouzení věci následující podstatné skutečnosti:
[5]
Magistrát města Havířova rozhodl o žádosti žalobce ze dne 10.6.2009 na základě
sociálního šetření ze dne 16.6.2009 a posouzení stupně závislosti lékařem Okresní
správy sociálního zabezpečení v Karviné ze dne 4.12.2009.
[6]
Dle sociální pracovnice ze dne 16.6.2009 žalobce potřeboval pomoc nebo
alespoň dohled u 13 úkonů, a to z úkonů péče o vlastní potřebu: při péči o ústa, vlasy,
nehty, při výběru oblečení a jeho správného vrstvení, orientaci v přirozeném prostředí,
provedení si jednoduchého ošetření a dále při dodržování léčebného režimu; z úkonů
soběstačnosti: při komunikaci slovní, písemné a neverbální, obstarávání osobních
záležitostí, obstarávání si potravin, při vaření a ohřívání jednoduchého jídla a dále při
běžném úklidu v domácnosti, při péči o prádlo, péči o lůžko, při udržování pořádku
v domácnosti a při dalších jednoduchých úkonech spojených s chodem a udržováním
domácnosti.
[7]
Dle lékaře OSSZ v Karviné dne 4.12.2009 potřeboval pomoc z úkonů péče
o vlastní osobu: při výběru oblečení a jeho vrstvení a dodržování léčebného režimu
a z úkonů soběstačnosti: při komunikaci, obstarávání osobních záležitostí, obstarávání
si potravin a běžných prostředků, při vaření a ohřívání jednoduchého jídla, při péči
o prádlo, při dalších jednoduchých úkonech spojených s chodem a udržováním
domácnosti. V úhrnu tedy pouze při 8 úkonech.
[8]
Odvolací orgán pro své rozhodnutí provedl nové sociální šetření a dále si vyžádal
posouzení u posudkové komise MPSV ČRR ss pracovištěm vv Ostravě. Dle sociální - 4 - 38Ad 46/2010
pracovnice vyžadoval, potřeboval pomoc jiné osoby při 13 úkonech, přičemž se
v konkrétnosti odlišovala od názoru sociální pracovnice Magistrátu města Havířov.
Zcela shodný byl názor na pomoc‚ komunikace, obstarávání osobních záležitostí, vaření
a ohřívání jídla a potřebu při dalších jednoduchých úkonech spojených s chodem
a udržováním domácnosti. Oproti názoru sociální pracovnice orgánu I. stupně vyžadoval
pomoc při orientaci vůči jiným fyz. osobám, mimo přirozené prostředí, při nakládání
s penězi nebo jinými cennostmi, uspořádání času a plánování života, zapojení se do
sociálních aktivit odpovídajících věku a udržování pořádku v domácnosti.
[9]
Posudková komise MPSV předložila žalovanému výstup z jednání ze dne
21.5.2010, ze kterého bylo zjištěno, že posouzení bylo provedeno bez přítomnosti
účastníka se závěrem, že nejde o osobu, která se podle § 8 zákona č. 108/2006 Sb.
považuje za závislou na pomoci jiné fyzické osoby. Z důvodu dlouho době nepříznivého
zdravotního stavu nepotřebuje každodenní pomoc nebo dohled při více než 12 úkonech
péče o vlastní osobu a soběstačnosti, přičemž sama stanovila potřebu u 9 úkonů (výběr
oblečení, dodržování léčebného režimu, při komunikaci, orientaci vůči jiným fyz. osobám
v čase i mimo přirozené prostředí, při nakládání s penězi, obstarávání osobních
záležitostí, vaření a ohřívání jídla, udržování pořádku v domácnosti i při dalších
jednoduchých úkonech spojených s chodem a udržováním domácnosti). Posudková
komise uvedla, že vycházela z posudkového spisu OSSZ Karviná, spisu odvolacího
orgánu, sociálního šetření provedeného obcí s rozšířenou působností ze dne 16.6.2009
a sociálního šetření provedeného odvolacím orgánem dne 4.2.2010. Jednáno bylo bez
přítomnosti účastníka, přičemž vycházela ze stavu k datu vydání napadeného
rozhodnutí orgánu I. stupně, neboť zadavatel nepožádal o aktuelní posouzení, účastník
řízení v průběhu odvolacího řízení nenamítl změnu zdravotního stavu nastalou po
vydání napadeného rozhodnutí.
IV. Právní názor soudu
[10]
Žaloba je důvodná.
[11]
Krajský soud hodnotil nejen napadené rozhodnutí, ale i předcházející správní
řízení dle skutkového a právního stavu k datu vydání napadeného rozhodnutí (§ 75
odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., k 22.6.2010 a dospěl k závěru, že žalovaný správní
orgán rozhodl aniž dostatečně zjistil skutkový stav.
[12]
Podmínky nároku na příspěvek na péči jsou dány rozsahem pomoci jiné fyzické
osoby při péči o vlastní osobu a při zajištění soběstačnosti, jinými slovy alespoň
v rozsahu 13 úkonů pro posouzení I. stupně (při více než 12 úkonů), při více než
18 úkonech pro I . stupeň, při více než 24 úkonech pro I I. stupeň a při více než
30 úkonech pro IV. stupeň. Tuto potřebu pomoci a její rozsah hodnotí sociální pracovník
obecního úřadu s rozšířenou působností, který zjišťuje schopnost samostatného života - 5 - 38Ad 46/2010
osoby v přirozeném sociálním prostředí z hlediska péče o vlastní osobu a soběstačnost
a dále okresní správa sociálního zabezpečení, která na základě doloženého nálezu
ošetřujícího lékaře, výsledku sociálního šetření, popřípadě z výsledků funkčních
vyšetření a z výsledku vlastního vyšetření posuzujícího lékaře stanoví stupeň závislosti
(§ 25 zákona č. 108/2006 Sb., v plat.znění). V odvolacím řízení pak stupeň závislosti
stanoví posudková komise MPSV ČR (§ 28 zákona č. 108/2006 Sb. ve spojení s ust. § 4
odst. 2 zákona č. 582/1991 Sb.).
[13]
Odvolací orgán si pro své rozhodnutí nejdříve sám provedl šetření u žalobce
a dále vyžádal nové hodnocení zdravotního stavu žalobce u posudkové komise MPSV.
Žalovaný avšak aniž by zpochybnil závěr vyjádření posudkové komise MPSV, který je
uveden v odst. 9 tohoto rozhodnutí, tento pro své rozhodnutí převzal. Z uvedeného
v odstavcích 6 až 9 tohoto rozhodnutí zcela jasně vyplývají rozdíly v hodnocení péče
o vlastní osobu i soběstačnost oprávněnými subjekty. Obě sociální pracovnice, jak
orgánu I. stupně tak i odvolacího, zhodnotily potřebu pomoci jiné fyzické osoby ve
13 úkonech, i když v jednotlivostech se rozcházely, posudkové orgány však potřebu
zhodnotily jen v počtu 8 úkonů (lékař OSSZ) a 9 úkonech v odvolacím řízení.
[14]
S ohledem na uvedené v odst. 12 tohoto rozhodnutí i posudková komise MPSV
je při posuzování stupně závislosti povinna vycházet ze zdravotního stavu osoby
doloženého nálezem ošetřujícího lékaře, z výsledku sociálního šetření a zjištění potřeb
osoby, popřípadě z výsledků funkčních vyšetření a z výsledku vlastního vyšetření
posuzujícího lékaře. Posudek vyhotovený posudkovou komisí MPSV v Ostravě, na
základě kterého žalovaný rozhodl, však tento požadavek nesplňuje a je zcela
nedostatečný a nepřezkoumatelný. Posudek sice obsahuje odkaz na podklady, které
byly posudkovou komisí hodnoceny, a to posudkový spis OSSZ Karviná, spis
odvolacího orgánu KÚ MS kraje a sociální šetření ze dne 16.6.2009 a ze dne 4.2.2010,
avšak není blíže zjistitelné z jakých konkrétních podkladů komise vycházela (co bylo
obsahem posudkového spisu). Z posudku je dále zjistitelné, že jednání posudkové
komise MPSV se konalo bez účastníka řízení či jeho zástupce. Aniž by posudková
komise MPSV byla v osobním kontaktu s účastníkem, dospěla oproti sociální pracovnici
k závěru, že vyžaduje pomoc či alespoň dohled při nižším počtu úkonů než třinácti.
[15]
Ze správního spisu dále soud shledal, že dodržení požadavků § 25 odst. 3
zákona o sociálních službách není dovoditelné ani pro posudkové posouzení stupně
závislosti v řízení před správním orgánem I. stupně. Posouzení lékařem OSSZ vůbec
neobsahuje výčet podkladů, na základě kterých bylo posouzení provedeno,
a v souvislosti s tímto se již otevírá otázka, zda žalovaný pro tento nedostatek neměl
prvostupňové správní rozhodnutí zrušit sám.
[16]
Žalovaný převzal pro své rozhodnutí závěr posudkové komise MPSV, přičemž
tento vůbec nezpochybnil, ač byl v rozporu s jeho vlastním zjištěním učiněným sociální
pracovnicí a aniž posudková komise své závěry blíže odůvodnila. Je pravdou, že
žalovaný je vázán posouzením zdravotního stavu posudkovou komisí MPSV, ale je na - 6 - 38Ad 46/2010
žalovaném, aby posoudil vypovídající hodnotu tohoto posudku, je právem a povinností
žalovaného žádat po posudkové komisi doplnění posudku, neboť je to žalovaný, kdo
v odvolacím řízení o nároku na příspěvek při péči rozhoduje. Při postoji žalovaného, že
bez dalšího je vázán posouzením posudkovou komisí MPSV i za situace, že je rozpor
mezi výsledkem šetření sociální pracovnice a názorem posudkového orgánu, ačkoliv
posudkový orgán neprovedl sám vlastní vyšetření žalobce, pak z pohledu nároku na
předmětnou dávku se ztrácí význam postavení a úlohy sociální pracovnice.
[17]
Soud má dále za to, že žalovaný se náležitě nevypořádal ani s žalobcovou
námitkou v odvolání, že nebyl podrobněji prozkoumán jeho zdravotní stav, že se mu
zhoršil zdravotní stav, občas je inkontinentní. V časových souvislostech správního řízení
není možno si nepovšimnout dlouhých časových úseků mezi jednotlivými výstupy
správních orgánů. Sociální šetření bylo provedeno dne 16.6.2009, posudek lékaře
OSSZ dne 4.12.2009, tedy za 6 měsíců, sociální šetření v odvolacím řízení dne
4.2.2010 a posudek posudkové komise MPSV byl proveden dne 21.5.2010. Žalovaný
tedy rozhodoval až rok po provedeném prvním sociálním šetření a půl roku od posudku
lékaře OSSZ. V tomto dlouhém časovém období teoreticky mohlo dojít ke změně
zdravotního stavu u žalobce a sám žalobce ve svém odvolání upozornil na zhoršení
zdravotního stavu, inkontinenci, špatný zrak. Přesto posudková komise MPSV ve svém
posudku ze dne 21.5.2010 uvedla, že provedla přezkum posouzení posudkovým
orgánem prvního stupně k datu vydání napadeného rozhodnutí, protože zadavatel (tedy
žalovaný) nepožádal o aktuelní posouzení, účastník řízení v průběhu odvolacího řízení
nenamítl změnu zdravotního stavu, nastalou po vydání napadeného rozhodnutí a ani
posudková komise významnou změnu zdravotního stavu účastníka řízení nezjistila.
S tímto však nelze souhlasit, neboť žalobce v odvolání, jak již v tomto odstavci uvedeno,
zhoršení zdravotního stavu namítl. Ze správního spisu a konkrétně ani zz posudku
posudkové komise MPSV nelze zjistit, zda se vůbec v odvolacím řízení správní orgány
(žalovaný nebo alespoň posudková komise), nějak s tímto tvrzením vypořádaly.
Žalovanému je tedy nutno vytknout, že se blíže nezabýval upřesněním námitky
o zhoršení zdravotního stavu v čem toto zhoršení spočívá a od kdy, a to ve smyslu ust.
§ 37 odst. 2 a 3 a § 93 odst. 1 správního řádu.
V. Závěr a rozhodnutí o nákladech řízení
[18]
Soud vyhověl žalobě a napadené rozhodnutí žalovaného zrušil pro vady řízení
dle ust. § 76 odst. 1 písm. b) s.ř.s. a věc mu vrátil k dalšímu řízení (§ 78 odst. 4 s.ř.s.).
Žalovaný v dalším řízení odstraní vady řízení spočívající v nepřesvědčivosti posudku
posudkové komise MPSV ČR s pracovištěm v Ostravě a vypořádání se námitkou
žalobce o zhoršení zdravotního stavu.
[19]
O náhradě nákladů řízení (výrok II. rozsudku) bylo rozhodnuto dle ustanovení
§ 60 odst. 1 s.ř.s. věta první, podle něhož má účastník, který měl ve věci plný úspěch, - 7 - 38Ad 46/2010
právo na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil, proti
účastníkovi, který ve věci úspěch neměl. Vzhledem k tomu, že úspěšný žalobce náklady
řízení neúčtoval, bylo rozhodnuto jak ve výroku uvedeno.
Poučení : Kasační stížnost proti tomuto rozsudku l z e podat pouze za podmínek
stanovených v § 102 a následující s.ř.s. ve lhůtě do dvou týdnů po
doručení rozhodnutí k Nejvyššímu správnímu soudu se sídlem v Brně
prostřednictvím Krajského soudu v Ostravě ve dvou písemných
vyhotoveních.
Kasační stížnost směřující jen proti výroku o nákladech řízení nebo
proti důvodům rozsudku je nepřípustná (§ 104 odst. 2 s.ř.s.).
V Ostravě dne 14. března 2011
Za správnost vyhotovení: JUDr. Jana Záviská, v.r.
Iva Charvátová - samosoudce - v.r.
Zdroj:
Rozsudek
ze dne 14. 3. 2011, sp. zn. 38 Ad 46/2010 - 16, dostupné
zde.
Jedná se o neautentické znění, které bylo soudem poskytnuto bezplatně.